Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Niet alleen vanwege de impact dat ondernemen op het milieu heeft maar ook vanwege de impact die het milieu op ons heeft. Dit klinkt misschien een beetje gek maar kijk naar de feiten. De bosbranden, de overstromingen.. allemaal gevolgen doordat wij, de mens, de aarde overvragen. Hoog tijd om daar anno 2020 maar ook aankomende jaren veranderingen in te brengen door middel van duurzaam ondernemen. Een gemakkelijke stap zodat je medewerkers er langzaam aan kunnen wennen? Begin met afval scheiden!

Waarom scheiden we afval?

Er heerst nog steeds een negatieve lading op het afval scheiden. Veel bedrijven, maar ook particulieren, denken dat het afval uiteindelijk toch op een grote hoop terecht komt ook al wordt het afval in verschillende afvalbakken gedoneerd. Dit is echter een fabel en dus niet wordt. Wanneer afval van elkaar wordt gescheiden komt het op verschillende plekken terecht. Sommige afvalstoffen zoals glas en papier kunnen namelijk weer worden hergebruikt. Het wordt gerecycled. Er wordt bijvoorbeeld nieuw glas of papier van gemaakt of het wordt in de huidige staat voor een ander doeleinde gebruikt. Zo krijgt je afval een tweede leven maar dat kan alleen als het niet tussen het restafval zit. Restafval is afval dat niet hergebruikt kan worden of waarbij het proces rendabel genoeg is. Dit afval recyclen kost meer dan dat het gewoon in de verbrandingsoven terecht zou komen. Afval scheiden is dus daadwerkelijk wel belangrijk proces en voor bedrijven dus een goede eerste stap in de richting naar duurzamer ondernemen.

Hoe introduceer je het?

Mensen houden van routine. Deze routine doorbreken kost tijd en energie maar kan wel zeer veel opleveren. Zo ook bij afval scheiden. Een eerste belangrijke stap bij het introduceren van iets nieuws binnen je bedrijf is een stukje bewustwording. Waarom is het zo belangrijk dat jullie vanaf nu afval gaan scheiden en wat wordt er van je werknemers verwacht. Dit kan je alleen goed overbrengen door duidelijke en concrete communicatie. Je zal er dus wat tijd voor moeten vrijmaken in bijvoorbeeld de maandelijkse vergadering. Leg goed uit waarom dit zo belangrijk is en welke voordelen, ook naar jullie klanten toe, dit op zowel korte als lange termijn gaat opleveren. Daarnaast dient gemak ook de mens. Maak het proces dus ook zo gemakkelijk mogelijk door verschillende afvalbakken en -containers te plaatsen in en om je bedrijven. Je kunt deze kopen maar er zijn tegenwoordig ook speciale containers te huren zoals papiercontainers of restafvalcontainers. Een restafvalcontainer huren doe je trouwens tegenwoordig gewoon heel makkelijk online. Als je hier meer over wilt weten kijk dan eens op MKB-afval.nl.